Sök:

Sökresultat:

56 Uppsatser om Samisk förskola - Sida 1 av 4

SprÄk och kultur finns med i allt vi gör: En studie om hur en samisk förskola arbetar med sprÄk, kultur och identitet

Syftet med mitt arbete har varit att synliggöra samisk förskola och deras arbete för att bevara det samiska sprÄket och den samiska kulturen. Hur arbetar de med sitt sprÄk och hur arbetar de för att stÀrka barnen i deras kulturtillhörighet? För att fÄ svar pÄ mina frÄgestÀllningar har jag gjort kvalitativa intervjuer med tvÄ förskollÀrare och tillsammans med kvalitativa observationer och dokumentationer har jag fÄtt en bra bild av hur man arbetar pÄ förskolan. I min studie har jag kommit fram till att den förskola som var mitt studieobjekt hade utformat bÄde miljö och arbetssÀtt i syfte att stÀrka barnen i deras sprÄkliga utveckling samt att de gav barnen upplevelser av den samiska kulturen pÄ sÀtt som gjorde att barnen kunde knyta an detta till sin egen hemkultur, men ocksÄ pÄ sÀtt dÀr barnen fick upplevelser av traditionell samisk kunskap och samisk historia..

Samisk schamanism och fornskandinavisk sejd : En jÀmförande studie

Det har funnits en speciell mytisk bild av den fornskandinaviska mytologin sedan romantikens fantasifulla epok. Det ges ofta en bild som beskriver gudar och mÀnniskors samspel pÄ ett lekfullt sÀtt. Schamanismen har med sin annorlunda vÀrldsbild stÄtt för nÄgot exotiskt men samtidigt skrÀmmande. I uppsatsen ges en beskrivning av fornskandinavisk sejd och samisk schamanism och en jÀmförelse mellan dessas likheter och skillnader. Genom att söka svar i bÄde den poetiska och prosaiska Eddan, samt Heimskringla söker författaren komponenter för att beskriva det magiska fenomenet sejd.

ReligionskunskapslÀrares utsagor om undervisning av Sveriges förkristna religioner : - en studie av religionskunskapslÀrares utsagor om fornskandinavisk religion och samisk religion inom Religionskunskap A

Sammanfattning:I studien intervjuas sju religionskunskapslÀrare angÄende undervisning om fornskandinavisk religion och samisk religion. Studiens utgÄngspunkt Àr att fornskandinavisk religion och samisk religion kan ses som en del av Sveriges kulturarv. Informanternas utsagor studeras utifrÄn didaktikens tre översiktliga frÄgor: undervisningens vad?, hur? och varför? Deras utsagor diskuteras Àven mot tidigare lÀromedelsforskning som anknyter till pedagogiska texters framstÀllande av fornskandinavisk religion och samisk religion. Sammantaget diskuteras informanternas utsagor mot utmÄlad fond.Studien visar att undervisning om religionerna anknyter till bÄde gÀllande och annalkande nya styrdokuments yttranden om kulturell mÄngfald och identitet.

Drömmen att flytta norrut, att flytta hemÄt igen : en studie om platsens betydelse för den samiska identiteten i Stockholm

Denna kandidatuppsats pÄ 15 högskolepoÀng syftar till att beskriva samisk identitet i storstaden, i detta fall samisk identitet i Stockholm. De möjligheter som finns för att kÀnna sig samisk i en storstadsmiljö och de identitetskriterier som Àr svÄra att uppfylla pÄ en annan plats Àn Såpmi, samernas land har undersökts och analyserats. Kandidatuppsatsen Àr samhÀllsvetenskaplig och grundas i kvalitativa metoder. Fem intervjuer med samer bosatta i StockholmsomrÄdet har genomförts dÀr frÄgorna riktats mot platsens betydelse och dennas relevans för den samiska identiteten. Betydelsen av plats, den gemensamma historien och tillhörigheten till andra samer visas vara viktiga komponenter i den samiska identiteten.

Turism som kulturförmedling : En kvalitativ studie av samisk kulturturism

Turismen Àr en av vÀrldens största och mest expansiva branscher. Intresset för kulturturism har ökat under de senaste Ärtiondena och turisternas efterfrÄgan pÄ upplevelser som involverar ursprungsfolk vÀxer. PÄ mÄnga hÄll i vÀrlden Àr det vÀsterlÀndska turistföretag som stÀller villkoren för hur denna kulturförmedling ska se ut. Detta medför att en stereotyp och missvisande bild av ursprungsfolk mÄnga gÄnger bibehÄlls, vilket fÄr negativa följder för ursprungsgrupperna. Andra följder av turismens expansion Àr exempelvis tvÄngsförflyttningar av ursprungsbefolkningar.

Att vara same igÄr och idag : samisk religion och natursyn i litteratur och media

Ett syfte med denna uppsats Àr att belysa hur det Àr att vara same och troende i dagens samhÀlle. Jag kommer att skriva om samernas religion idag med fokus pÄ deras natursyn samt deras synsÀtt pÄ miljöfrÄgor och den globala uppvÀrmningen. För att kunna göra detta har jag Àven fördjupat mig i deras traditionella religion och förhÄllandet till naturen. Jag ska försöka besvara frÄgestÀllningarna nedan.Hur sÄg den traditionella samiska religionen ut och hur förhöll man sig till naturen?Vilken pÄverkan har kristendomen haft?Hur ser samerna pÄ de aktuella miljöfrÄgorna och den globala uppvÀrmningen?Hur framstÀlls samerna idag i litteratur och media? Hur ser religion ut bland samer idag?.

Samisk(a) identitet(er) : En etnologisk studie av fem samer boende i Stockholm

Denna uppsats handlar om fem samer som idag Ă€r boende i StockholmsomrĂ„det. Syftet med uppsatsen Ă€r att undersöka hur informanterna gestaltar sin samiska identitet och vad det samiska betyder för dem. Olika symboler sĂ„ som sprĂ„k, kolten, renen och den samiska flaggan var viktiga för gestaltningen av den samiska identiteten, men dessa fungerade ocksĂ„ som grĂ€ns-markörer mellan det samiska och det svenska. Även kopplingen till den samiska historien och förfĂ€der var viktigt för den samiska grupptillhörigheten, och förtrycket deras förfĂ€der varit med var Ă€n idag en viktig del av den samiska identiteten. .

Norrsken : komparativ studie i fornskandinavisk sejd och samisk schamanism

Uppsatsens syfte Àr att komparativt studera fornskandinavisk sejd och samisk schamanism. Traditionernas likheter och skillnader behandlas. En jÀmförelse görs av dessa religiösa uttrycks specialist, attribut, extas och syfte. AnmÀrkningsvÀrt Àr att ritualernas kultledare har skilda genus. God argumentation kring Àmnets likheter och skillnader krÀver orientering i genusproblematiken.

Den samiska kvinnan i dÄtid och nutid : En studie av kontinuitet och förÀndring i samisk religion och kultur

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka den samiska kvinnans roll i samisk kultur under 1600-1700-talen och den samiska kvinnans roll idag. För att kunna uppnÄ vÄrt syfte har vi som metod genomfört litteraturstudier av tidigare forskning, litterÀra texter, artiklar, och elektroniska kÀllor. Resultatet visar pÄ bÄde kontinuitet och förÀndring. En av kvinnans viktigaste roller i den traditionella kulturen och religionen var som utövare av jojken. Det var vanligt att kvinnan jojkade i allmÀnhet, men Àven i vissa rituella sammanhang.

Kan samisk traditionell kunskap överföras till en ny tid i den samiska förskolan, och i sÄ fall hur?

Det vi med detta arbete vill belysa Àr hur den samiska traditionella kunskapen om naturen som funnits och finns bland samerna som folk kan lyftas in den i en institution som den samiska förskolan. Uppsatsen Àr vÄrt utvecklingsarbete kring traditionell kunskap i naturen som en del i forskningsprojektet ?Gal dat oahppa go stuorrola?. Teorierna som vi lutat oss mot Àr frÄn Mikkel Nils Saras (2004) lÀra om naturen frÄn ett samiskt perspektiv, Asta Baltos (1997) teori om samisk barnsuppfostran samt Linda Smiths (1999) och Rauna Kuokkanens (2000) skrivningar om kolonisering och dekolonisering. Sara har systematiserat och kategoriserat natur utifrÄn ett samiskt perspektiv.

Smaken av fjÀll : en studie av samisk matproduktion för framtida utmaningar

Genom regeringens satsning Matlandet Sverige har Sametinget fÄtt medel för att satsa pÄ den samiska maten. Satsningarna har bidragit till att placera den samiska maten pÄ den svenska matkartan, men en tydlig och gemensamt förankrad framtidsstrategi för den samiska maten har saknats. Denna examensuppsats för Agronomprogrammet med landsbygdsutveckling som inriktning Àmnar skapa en bild av vad den samiska maten Àr för samerna, samt hur samerna i framtiden ska marknadsföra och profilera maten. Samer Àr Europas enda ursprungsbefolkning och en stor del av deras identitet kretsar kring rennÀringen och den traditionella kulturen kring renen. Exploateringar och det instrumentella samhÀllet hotar rennÀringen och samernas traditionella leverne. Såpmi Àr en gastronomisk region med stark terroir i maten, vilket betyder att maten bÀr pÄ ursprung, historia, platsbundenhet och kultur.

?verg?ng mellan f?rskola och f?rskoleklass f?r elever i behov av s?rskilt st?d. - En kvalitativ studie om v?rdnadshavares upplevelser av delaktighet och samverkan

Syftet med studien ?r att unders?ka v?rdnadshavares upplevelse av delaktighet och samverkan vid ?verg?ng mellan f?rskola och f?rskoleklass. Urvalet ?r v?rdnadshavare till barn i behov av s?rskilt st?d. Forskningsfr?gor i studien handlar om att unders?ka v?rdnadshavares upple velser av f?rh?llningss?tt, bem?tande samt kommunikation vid ?verg?ng.

Uppdrag: Dans : En kvalitativ intervjustudie om förskollÀrares syn pÄ dans i förskola och förskoleklass.

Denna studie har som syfte att utreda hur fo?rskolla?rare ser pa? dans inom fo?rskolans och fo?rskoleklassens verksamhet, att o?ka kunskapen om vilka fo?rutsa?ttningar som skapas fo?r dansen inom ramen fo?r fo?rskolans och skolans pedagogiska verksamhet. Studien har a?ven avsikt att utreda om flickor respektive pojkar ges lika fo?rutsa?ttningar och mo?jligheter fo?r att dansa. Vi har anva?nt oss av intervjuer fo?r att uppna? detta syfte, och har intervjuat 11 fo?rskolla?rare verksamma i fo?rskola och fem fo?rskolla?rare verksamma i fo?rskoleklass.

Sånit lea du??e sånit / Ord Àr bara ord: mötet mellan samisk och svensk identitet i lÄtskrivande

Att leva med flera kulturella identiteter kan vara en rikedom för en mÀnniska men kan ocksÄ skapa en inre konflikt nÀr det inte genomsyrar alla delar i dennes liv. Syftet med detta arbete Àr att studera sÀtt att skriva lÄtar och sjunga i mötet mellan min amerikanska musikidentitet och min samisk/svenska kulturtillhörighet. Jag vill undersöka vad som hÀnder om jag i mitt musikskapande försöker anvÀnda mig av mina identiteter, eller rÀttare sagt, hela min identitet pÄ olika sÀtt. Projektet bestÄr av lÄtskrivande som resulterat i sju lÄtar vilka i samarbete med en producent arrangerats, gjorts demoinspelningar pÄ och slutligen spelats live vid en konsert. Under processens gÄng har jag analyserat huruvida och i sÄ fall pÄ vilket sÀtt det hörs att jag försökt att ta med hela identiteten i lÄtskrivandet och arrangemangen.

Fr?n f?rskola till f?rskoleklass - barn som uppvisar spr?klig s?rbarhet. En fenomenografisk studie

Syftet med studien ?r att unders?ka hur f?rskoll?rare i f?rskola och i f?rskoleklass uppfattar ?verg?ngen mellan verksamheterna f?r barn som uppvisar spr?klig s?rbarhet. Studien har genomf?rts utifr?n en fenomenografisk kvalitativ metod. Vidare har det i studien genomf?rts semistrukturerade intervjuer med sju informanter.

1 NĂ€sta sida ->